Fenntartható ötlet nyert a Samsung és az EdisonKids versenyén
Alternatív környezettudatos ötlettel, a chipses zacskók kreatív és praktikus újrafelhasználásásával vihették haza a fődíjat a nyírségi diákok a Samsung és az EdisonKids Megoldások a holnapért kihívásán. A harmadik alkalommal megrendezett versenyen 12-18 éves tanulók mérték össze projektjeiket a közösség, a fenntarthatóság és a jövő oktatása kategóriákban. A nyolc döntős csapat közül a NUT (Napkor’s Upcycler Team) csapat elképzelése, a chipses zacskók hőálló szatyorrá alakítása bizonyult a legjobbnak. Második helyezést ért el a modulárisan építhető oktatórobot, a dobogó harmadik fokára pedig a tücsökfarm tervezői léphettek. Az első három helyezett 6 millió forint összértékben választhat Samsung eszközöket, saját maguk, felkészítőtanáruk és iskolájuk számára.
A Samsung és az EdisonKids idei felhívására rekordszámú jelentkezés érkezett, országszerte 164 csapat, összesen 559 diák élt a lehetőséggel, hogy megmutassa, ő lesz a jövő feltalálója vagy vállalkozója. A zsűri döntése nyomán az elődöntőbe 50 csapat került, ahol egy online közösségi tanulási platformon indult a műhelymunka. A résztvevők megismerkedtek a design thinking módszertannal és a strukturálatlan problémák megoldási lehetőségeivel, eközben tanáraik mentorációs képzéseken vehettek részt. A legjobb nyolc közé budapesti, békéscsabai, kiskunhalasi, napkori és szászvári versenyzők jutottak be, akik a Momentán Társulat személyes prezentációs tréningjén gyakorolhatták a meggyőző előadás fortélyait, valamint a további workshopokon a startup világ rejtelmeibe is beleshettek. Az elmúlt hónapokban a Samsung és az EdisonKids szakértői mentorként dolgoztak a diákokkal a projekteken, melyek sokszínűsége bemutatta a fiatalok széleskörű érdeklődését és kreatív gondolkodását a technológiai fejlődés, a tudatosság és a közösségi élet terén.
Chipses zacskók újratöltve
A június 3-án, a Néprajzi Múzeumban megrendezett döntőn prezentáló csapatok olyan társadalmilag fontos kérdésekre keresték a megoldást, mint a tanulmányi értékelési rendszer megújítása, a történelemoktatás gamifikációja, a sajátos nevelési igényű tanulók integrációja mentorhálózat segítségével, a pályaválasztás digitalizációja vagy az oktatási intézmények és az önkéntes támogatók összekapcsolása.
A zsűrit legjobban a Napkori Jósika Miklós Német Nemzetiségi Általános Iskola és AMI tizenhárom éves diákjai győzték meg, akik az élelmiszeripar egyik hulladékproblémájára kerestek megoldást. A fémgőzölt chipses zacskók szelektív gyűjtése egyelőre megoldatlan probléma, az efféle csomagolóanyagra nincsen bevált újrahasznosítási technológia. Ezért a NUT (Napkor’s Upcycler Team) névre keresztelt csapat az újrafelhasználás, azaz upcycling által mutatott rá, hogyan lehet minél tovább körforgásban tartani a terméket, ahelyett, hogy szemét válna belőle. Az üres csomagolásból a környezettudatos tisztítás után hűtőszatyrot vagy melegen tartó zsákot készítenének, a prototípusok előadásukban is szerepeltek. A zsűri a túlzott chipsfogyasztás dilemmájára mint másik társadalmi problémára is felhívta a figyelmet, ami akár egy következő verseny témája is lehetne, de addig is kiemelték, hogy az upcycling egy nagyon fontos értékteremtő folyamat. Azonban nemcsak a NUT csapat upcyclingon alapuló ötlete előremutató e témában, hanem Napkor község összefogása is igazán példaértékű. A helyi lakosok a begyűjtőkampány során boltvezetőként, bolti alkalmazottként és vásárlóként segítették, az önkormányzat pedig az utazásban támogatta a diákokat.
A békéscsabai KOLLABOR diákjai is széles mosollyal az arcukon térhettek haza a második és harmadik díjjal. A második helyezett Learn-o-bot csapata az élményalapú informatika- és robotikaoktatásra keresett és fejlesztett megoldást. Modulárisan építhető robotukkal programozást, elektronikát, gépészetet tanítanának gyerekeknek, fiataloknak, akik könnyedén és élvezetesen sajátítják el azt a tudást és képességet, amivel később képesek lesznek reagálni a jövőbeli munkahelyek változó igényeire. A zsűri újabb ötleteket ültetett el a fiatalok fejében: rámutattak, hogy programozni megtanulni sosem késő, a felnőttek számára is élvezetes időtöltés lehet a robotika, illetve külön kiemelték az oktatóvideók sokszínűségének fontosságát.
A harmadik helyezett AchetaPro az emberiség élelmiszerválságát szeretné orvosolni, méghozzá tücsökfarmokkal. A csapat egy tücsöktenyésztő egységen dolgozik, amely emberi fogyasztásra szánt rovarfehérjét állít elő. A békéscsabai fiatalok nemcsak prototípusokat mutattak be prezentációjukban, hanem tücsökfehérjével készült süteményt is kóstoltattak a zsűrivel és a közönséggel. A keksz elfogyasztása után a zsűri az érzékenyítés fontosságára hívta fel az AchetaPro tagjainak a figyelmét, arra biztatták őket, hogy ötletüket bátran terjesszék ki más iskolákban is.
Az ötletelésnek azonban itt még nincs vége, ugyanis a bemutatott megoldások egy vállalkozás alapkövét jelenthetik, a versenyzők közül többen tervezik, hogy minél hamarabb piacra lépjenek termékükkel, elképzelésükkel.
„A Samsung kiemelt célkitűzése, hogy okos digitális megoldásokkal és fenntartható technológiai vívmányokkal mindenki számára szebb jövőt építsen. A legjobb megoldásokat megtalálni mindannyiunk közös érdeke, ezért is hiszünk a tehetséggondozás erejében, támogatjuk a fiatal generációt, a feltörekvő feltalálókat, vállalkozókat és kutatókat – mondta el Samu Zsófia, a Samsung Magyarország kommunikációs vezetője. – A Megoldások a holnapért kihívás valódi szívügyünk, hatalmas büszkeség számunkra, hogy idén harmadszorra indíthattuk el az EdisonKids-dzel. Nagyszerű látni, ahogyan egy gondolatcsírából jövőformáló ötletek bontakoznak ki, valamint a mentorként résztvevő kollégáinkat, akik gyermeki lelkesedéssel vetik bele magukat a projektekbe. Kíváncsian várjuk, hogy az ötletek, hogyan fejlődnek tovább, és hogy a program során megszerzett új kapcsolatok, miként segítik a diákokat a munkájuk folytatásában.”
Kreatív alkotóműhely: csapatmunka új szintre emelve
A végső prezentációkat neves szakmai zsűri bírálta el, a hazai kihívás fővédnöke Dr. Meskó Bertalan, orvosi jövőkutató. A technológia, fenntarthatóság, közösség és oktatás területén jártas szakemberek a problémafelvetés és a javasolt megoldás újszerűsége mellett a kutatómunka alaposságát, a kritikus gondolkodást, a kreatív prezentálást, a megvalósíthatóságot és a csapattagok közötti összhangot pontozták.
„A projektekből áradt a fiatalos lendület, kreativitás és frissesség. Egy csodálatos utazás részesei lehettünk, ahol a résztvevő gyerekek és tanárok mellett mi, a zsűri, mentorok és szakértők is rengeteget tanultunk. A szombaton bemutatott projektek egészen hihetetlen élményt nyújtottak, és rávilágítottak arra, hogy együttműködéssel, odaadással és a megfelelő szakmai támogatással képesek vagyunk átalakítani a jövőt” – egészítette ki Veres Rita, az Edisonplatform vezetője.
A Samsung nemzetközi sikereket elért Solve for Tomorrow kihívását először 2010-ben hirdették meg, amely arra ösztönözte a résztvevő diákokat, hogy ássanak napjaink problémáinak a mélyére, hozzanak kézzelfogható innovációkat, amelyekkel jobbá tehetik társadalmunkat. A verseny során nemcsak tudományos és technológiai ismeretekkel gazdagodnak a fiatalok, hanem kommunikációs és együttműködési készségeket is elsajátíthatnak. Az itthon is népszerű Megoldások a holnapért program már 33 országban indul világszerte, a döntősök mindenhol lehetőséget kapnak arra, hogy szakértőkkel karöltve ötleteljenek, fejlesszenek és valósítsák meg elképzeléseiket.
Bővebb információ a Megoldások a holnapért 2023-as programjáról https://www.samsung.com/hu/solvefortomorrow/ és a www.edisonkids.org weboldalon érhető el.
###
Megoldások a holnapért kihívás
A Megoldások a holnapért célja, hogy teret adjon a tehetségnek és megmutassa, hogyan gondolkodnak ma a fiatalok a technológiai fejlődésről, a tudatosságról vagy a közösségi alkotásról. A program alapjául a Samsung nemzetközi sikereket elért Solve for Tomorrow, Megoldások a holnapért kezdeményezése szolgál. Az idén harmadik alkalommal induló kihívás egy kiváló lehetőség arra, hogy a diákok a tanáraikkal és elismert szakemberek együttműködve olyan közösségi teret, alkotóműhelyt hozzanak létre, ahol egymást inspirálva közösen gondolkodhatnak olyan megoldásokon, amelyek pozitívan hatnak mindannyiunk életére.
Az Edisonplatform
Az Edisonplatform üzleti döntéshozók által indított gondolatformáló közösség, amely összefogja és együttműködésre ösztönzi a gyerekeket fejlesztő, innovatív és tudásalapú szereplőket. Azon dolgoznak, hogy a mai óvodások és iskolások megtalálják majd a helyüket az értelmes munka világában, ezért a jövő tudását és kompetenciáit ágyazzák be a mai gondolkodásba.
A Samsung Electronics
A Samsung Electronics innovatív ötleteivel és technológiáival inspirálja a világot és formálja a jövőt. A vállalat újraalkotja a televíziók, az okostelefonok, a viselhető okoseszközök, a tabletek, a kamerák, a digitális készülékek, az orvosi eszközök, a hálózati rendszerek, a memóriák, az LSI rendszerek, a félvezetők és a LED megoldások fogalmát. A legfrissebb információk a Samsung Newsroomban, a news.samsung.com weboldalon érhetők el.