HOL Magazin

Életmód. Egészség. Jólét és jóllét.

Hírek

Tartja magát a méltányos kereskedelem forgalma  Magyarországon

Megtorpant a Fairtrade térnyerése Magyarországon az elmúlt két évben, de már érzékelhető a trend megfordulása. A méltányos kereskedelem piacát a Tudatos Vásárlók Egyesülete (TVE) méri Magyarországon, most készültek el a legutóbbi, 2022-es évre vonatkozó mérések.

Azzal, hogy méltányos kereskedelmi, Fairtrade minősített terméket választanak, a fogyasztók hozzájárulnak az etikus termeléshez, tesznek a gyerekmunka és a mezőgazdasági munkások kizsákmányolása ellen.

Az első mérés, 2014 óta folyamatosan nő a fairtrade minősítésű termékek forgalma. 2020-as év kiugró adatai után némi visszaesés tapasztalható ugyan, de az általános tendencia bíztató.

A Fairtrade termékek forgalma kávé, tea, kakaó és csokoládé kategóriákban legalább 5,5 milliárd forint volt 2022-ben. A mérésben nem szerepelnek friss gyümölcsök, például a több helyen kapható fairtrade banán, illetve például cukor, rizs kakaókrémek és a vendéglátóhelyek értékesítése. Így a teljes forgalom a mért forgalomnál valószínűleg jelentősebb.A méltányos kereskedelmi termékek a kávé, tea, kakaó és csokoládé kategóriák összforgalmának 2,2 százalékát tették ki, ami nagyjából megegyezik az előző évi adattal A csokoládék esetében a részesedés csökkenését tapasztaltuk, a kávé és tea esetében növekedést, a kakaó stagnál.  Ha az inflációs hatást is figyelembe vesszük, a termékek forgalma stagnált 2021 és 2022 között, ami figyelemre méltó az általános takarékoskodás ellenére.

A Fairtrade International szervezet legfrisseb jelentése alapján a legnépszerűbb Fairtrade termékek kereskedelme 2021-ben világviszonylatban megközelítette az 1,4 milliárd  tonnát, ami 21 százalékos növekedést jelent az előző évhez képest. Világszerte nő a fogyasztói igény a fenntartható élelmiszerek iránt, ezen belül pedig megugrott a Fairtrade minősítésű termékek és összetevők piaci forgalma. Több mint 37 000 különböző Fairtrade minősített termék érhető el világszerte 143 országban, beleértve Magyarországot. A legnépszerűbb termékek a kávé, kakaó, csokoládé, tea, banán, cukor, méz, virágok, pamut, de egyre gyakrabban feltűnik az arany is alapanyag vagy ékszer formájában.

Magyarországon az infláció betett a Faitrade növekedésének

A Tudatos Vásárlók Egyesülete 5 éve méri a magyar Fairtrade piac nagyságát, amiről 2014 óta állnak rendelkezésre adatok. Az első adattal lefedett évben a méltányos kereskedelem piaca marginális, 68 millió forint volt, ám innen dinamikus növekedésnek indult. Két év alatt, 2016-ig közel hétszeresére nőtt a piac, majd 2016 és 2017 között ismét meghétszereződött a forgalom 3,6 milliárd forintra, majd a méltányos kereskedelmi termékek forgalma 2020-ban már meghaladta a 6,9 milliárd forintot, ami abszolút rekord év volt.

A kiugró 2020-as év után mérséklődött a kereslet a Fairtrade élelmiszerek iránt: 5 illetve 5,5 milliárd forintra csökkentve ennek a szegmensnek az összértékét, de az általános tendencia bíztató. A csökkenés mögött egyértelműen a csokoládé piac trendjei állnak, amely ugyan 2021-ben produkált egy 6 százalékos volumennövekedést, de 2022-ben már 2 százalékos visszaesést mutat. Ezen belül a Faitrade csokoládék iránti kereslet közel felére esett vissza 2021-ben, míg tavaly ismét hozni tudott egy 5 százalékos növekedést. Az okok között minden bizonnyal nagy szerepet kap a 10+ százalékos infláció, ami az olyan tömegtermékek esetében, mint a csokoládé, erősebben érezteti hatását.

A kávé és a kakaó esetében a növekedés továbbra is töretlen. A kávé szegmensben 2022-ben az előző évhez képest 18 százalékos, illetve 22 százalékos növekedés mutatkozott a Fairtrade címkés eladásokban volumenben, illetve értékben. A kakaó esetében visszafogottabb a trend, 5,8 százalék, illetve 4,9 százalék volt az emelkedés. A tea piacon értékben szintén folyamatos a növekedés, viszont mennyiségben – valószínűleg a jelentős áremelések miatt – 2022-ben már 42 (!) százalékos csökkenést látunk.

A számok

A piaci adatok mérését a NielsenIQ Hungary végezte a Tudatos Vásárlók Egyesülete számára a 2019-2022 időszakra. Az adatokat a piackutató cég a legnagyobb élelmiszerkereskedelmi láncok adatait elemezve mérte. A korábbi évekre vonatkozó adatok tartalmaznak becsléseket a fairtrade kávét forgalmazó ÖMV kávézók forgalmára vonatkozóan. A 2019-2022-es adatok ezeket nem tartalmazzák, így a valós Fairtrade piac valamivel nagyobb lehet az itteni számoknál.

Mi az a méltányos kereskedelem, Fairtrade?

A méltányos kereskedelem lényege, hogy az általános világpiaci áraktól függetlenül olyan árban állapodnak meg a résztvevők, amely valóban kifejezi az előállítók anyagi és munkaráfordításait.

A méltányos kereskedelemben részt vevő felek minden esetben egyedi árat alakítanak ki, figyelembe véve a mindenkori gazdasági és szociális, sőt, ökológiai körülményeket.

A magasabb árért cserébe: a termelőnek meg kell felelnie a következő munkakörülményekkel kapcsolatos elvárásoknak: egészséges és biztonságos munkakörnyezet, védőruházat, a vegyszereknek való kitettség csökkentése, a szakszervezetek működésének elősegítése (csak olyan országból érkezhet a fairtrade minősített a termék, ahol eleve adott az egyesülési szabadság), az egyesüléshez való jog tiszteletben tartása (szakszervezet és kollektív tárgyalások), a diszkrimináció tilalma, a kényszerítés és zaklatás tilalma, a gyerekmunka tilalma, maximum 48 órás munkahét, jogszerű foglalkoztatás, fizikai fenyítés tilalma.

Hivatalos Faitrade jelzések:

Azokban az esetekben, amikor az áruk árát nemzetközi egyezmények határozzák meg (például kávé vagy kakaó), minimál árat alakítanak ki, amely a világpiaci árnál magasabb. Ezáltal a termelők olyan továbbfejlesztett termelési rendszereket és munkakörülményeket tudnak átvenni, amelyek mind a gazdák, mind a munkások, mind pedig és a környezet hasznára válnak.

·                 A Fairtrade védjegy a világ legszélesebb körben ismert etikus minősítő védjegye, termékeivel ma már drogériákban, élelmiszerkereskedelmi láncokban, de még vasúti büfékocsiban is találkozhatunk.

·                 2021-ban a Fairtrade felár, más néven Fairtrade prémium összértéke 190 millió euró volt, ugyanebben az évben 15,8 millió euró adomány érkezett a COVID káros hatásainak ellensúlyozására

·                 Világszerte több mint 1,9 millió termelő és munkás, 70 országban 1930 termelői szervezet része a Fairtrade-hálózatának.

Ez a cikk az Európai Unió pénzügyi támogatásával készült a #GoEAThical -OurFood.OurFuture projekt keretében. A projekt tartalmáért kizárólag a Tudatos Vásárlók Egyesülete (TVE) vállal felelősséget, és semmilyen tekintetben nem tükrözi az Európai Unió álláspontját.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük