Régi-új gyöngyszem a Lövérek lábánál
Beszélgetés a soproni négycsillagos Fagus Hotel Conference & Spa igazgatónőjével, Gelecsényi Irénnel
Gratulálok a szállodához! Nagyon szépek lettek! Sokáig zárva voltak. Most érkezett el a piac arra a szintre, hogy érdemes volt megint megnyitni?
A felújítással együtt 7.5 évig volt zárva a szálloda, ezért izgatottan vártuk, hogy újra üzemeljünk. Tapasztalataink szerint mindenki pozitívan fogadta az újranyitást: a tavaly augusztusi ünnepélyes megnyitó óta sokan visszatértek a Fagus régi vendégköréből, hiszen volt bennük némi kíváncsiság, vajon milyen lett a megújult szálloda. És rengeteg az új vendégünk is!
Ősszel és tavasszal főleg konferenciákra vagyunk berendezkedve, míg nyáron inkább az aktív pihenésé a főszerep, akár a családoknak akár pedig a pároknak. Sok család és egyéni vendég foglal nálunk szobát. Ők főként a városi és a környékbeli látnivalók miatt érkeznek, de ahogy megismerik a szállodát, szívesen töltik szabadidejüket a Fagusban is, például a wellnessrészlegen.
Milyen látnivalók találhatók a soproni régióban?
Sopron és környéke gazdag történelmi, kulturális és természeti értékekben. Felsorolni is nehéz a látnivalókat. A régi soproni belvárostól a Fertő-tavon át a bécsi állatkertig, a borászatoktól a sportolási lehetőségekig rengeteg program közül lehet választani.
Mik a céljaik a továbbiakban, akár a felújítás folytatásaként, akár az üzleti modell tekintetében?
Szeretnénk minél több vendéget idevonzani, amelyben nem csak a hotel adottságai segítenek, hanem az is, hogy egy három szállodából álló, magyar befektetők birtokában működő szállodalánchoz tartozunk. Május elsején nyitott a Sirius Hotel Keszthelyen, Bükfürdőn működik a Greenfield Hotel, míg Sopronban a Fagus Hotel. Ez egy nagyszerű portfólió, remekül kiegészítik egymást a szállodák. A Fagus főként konferencia- és üdülőszálloda, a büki egy golfpályával rendelkező wellness szálloda, de rendezvényeket is fogad, és óriási spa világa van: kinti és benti medencékkel, valamint saját gyógyvízzel is rendelkezik. A keszthelyi egység egy egész évben nyitva tartó balatoni szálloda közvetlen tóparti kapcsolattal, szintén nagyszerű belső spa világgal.
Azt már megtapasztaltuk, milyen jó konyhájuk van!
Valamennyien azt valljuk, nagyon fontos, hogy jó minőségű ételek kerüljenek az étterem kínálatába. A vendég érkezésekor az első egy vacsora, kijelentkezés előtt utolsó élménye egy reggeli. Ha ez mind rendben volt, és jóízű, netán különleges ételeket kapott, jó szájízzel távozik majd, és jó eséllyel visszatér hozzánk.
Milyen vendéglátó egységekkel üzemel a szálloda?
A fenti Lobby bárral kezdem a felsorolást, Juice bárunk a wellnessben üzemel, Moonlight bárunkban pedig hétvégente élőzenével várjuk vendégeinket. Ne feledkezzünk meg persze az éttermünkről sem!
Milyen specialitásokkal rendelkezik a szálloda még ezen felül?
Mindenképp kiemelném a természeti környezetet, hiszen a Fagus csodaszép helyen található. A nagy múltú város és a Lövérek találkozásánál, szinte az erdő közepén fekszik a hotel. Mellettünk indulnak az erdei futópályák, a sétányok. Erre gondolva, kerékpárok és elektromos rollerek kölcsönzésével is felkészültünk a vendégek kiszolgálására. Minden szombaton vezetett erdei sétát szervezünk, este fáklyás sétát. Az erdő közelsége nagyon fontos, ugyanakkor közel van a város, gyalog sincs több 20 percnél és kisvasúttal is lehet menni. Buszjáratokkal is megközelíthető a belváros, de mi is szervezünk városnézéseket.
Ilyen közel a városhoz is megélhető a szinte érintetlen természet! Amint elfoglaltuk a szobát, az ablakokat kinyitva megdöbbenve hallottuk a madarak énekét. Budapesti emberként ez nem mindennapos élmény!
Mit érdemes tudunk a konyháról?
Szállodánk filozófiájában a gasztronómia kiemelt jelentőségű. Evergreen éttermünk próbál a helyi alapanyagokra, a helyi hagyományokra építve választékot kialakítani, ugyanakkor a nemzetközi konyha ízeit is felvonultatni, és a szezonalitásra is figyelünk. A Fagus éttereme nagyobb annál, hogy a Farm to Table gondolatiság maradéktalanul működni tudjon, de a lehetőségeinkhez képest mindent megpróbálunk.
Mivel egy szállodai étterem másképp működik, mint egy á la carte étterem, sok dologra kell odafigyelnünk. Szállóvendégeink között olyan is van, aki inkább a halászcsárdát szereti, és vannak, akik fine dining étterembe járnak. Emellett gondolnunk kell az ételintoleranciával élő vendégeinkre, és a vegánokra is. Mindezeken túl még nem is említettük külföldről érkező vendégeink eltérő igényeit. Természtesen mindenkinek lehetetlen megfelelni, de mindent elkövetünk, hogy a lehető legtöbben elégedetten álljanak fel az asztal mellől. Ha ez 95 százalékban sikerül, mi is elégedettek vagyunk.
Filozófiánk része, hogy a kevesebb néha több és jobb. Fontos, hogy olyan hétköznapi fogásokat készítsünk, amelyekben megvan a „Hűha-faktor”, amit csak mi tudunk, és amitől mi szakemberek vagyunk. Ha nem úgy főzünk, hogy mindenkinek meg szeretnénk felelni, hanem saját magunknak, saját elképzelésünk szerint, úgy, hogy azt szívesen kínáljuk vendégeinknek, akkor az jó lesz!
Ma telt ház van. Hány főre főznek?
Nagyjából 200 vacsoravendégre készülünk.
Hányféle étel kerül a vacsoraasztalra?
Általában ilyenkor három levest adunk, 3-4-féle előételt, salátákat, kevert salátákat, friss zöldségeket. Hatféle főételt kínálunk hatféle körettel. A nemzetközi sztenderdek szerint szerepel a chaffingekben halétel ugyanúgy, mint fehérhús, vagy vöröshús, nem beszélve a vegetáriánusok által is fogyasztható ételekről. Mindenre igyekszünk odafigyelni: az ételek 95%-át már eleve gluténmentesen készítjük.
Sajtválogatást teszünk az asztalra, amiben megjelenik a helyi termelők minőségi sajtja ugyanúgy, mint a francia és belga sajtok gazdag választéka. Jó desszertkínálatot alakítottunk ki egy velünk együtt gondolkodó cukrászbeszállítóval és fagylalttal is készülünk.
Említette azt, hogy igyekeznek a környékből beszerezni az alapanyagokat. Igaz ez a borokra is?
A borok tekintetében sokkal könnyebb helyzetben vagyunk, hiszen itt mindössze annyi a nehézség, hogyan válogassuk ki a jók közül a legjobbakat. Szombatonként egy-egy soproni borász tart borkóstolót a szállodában. Szinte a fák között ülve ismerkedhetnek a vendégek a borásszal és boraival. Ősszel pedig két olyan hétvégénk is lesz, amikor helyi borászok mutatkoznak be szállodánkban. Őszi program részeként szüretre is invitáljuk vendégeinket.
Nagy szeretettel beszél a szállodáról és munkájáról! Mióta van a szakmában?
Ahogyan mondani szokták, a szállodaigazgató vagy szállodás, vagy vendéglátós vonalon indult. Én 18 évesen kezdtem a szakmát a recepción. Több helyen is voltam szállodavezető: dolgoztam a balfi gyógyszállóban, a bükfürdői Répce Goldban. Néhány évre pénzügyi pályára mentem, onnan már egyenesen ebbe a székbe tértem vissza. Ha valaki szereti a szállodai szakmát, az előbb-utóbb visszatér. Vagy szívvel-lélekkel csináljuk ezt a szakmát, vagy sehogy. Aki szeret emberekkel bánni, sosem fog beülni egy irodába.
Ha már csapatmunka, hadd hozakodjak elő még egy témával: hogyan találnak munkatársakat? Budapesten sincs épkézláb szakember – mi a helyzet az osztrák határtól konkrétan méterekre?
Nálunk nincs munkaerőhiány, minden pozíciónk foglalt. A 144 szobát, ezek vendégeit kiszolgáló 70 fős személyzet teljes egészében fel van töltve.
Mi a titok?
Megbecsüljük a kollégáinkat, biztos anyagi hátteret nyújtunk, garantáljuk a fizetést. Nálunk mindenki legálisan dolgozik, be van jelentve. Figyeljük a piacot, a bezáró helyekről elhozzuk a minőségi szakembereket. Ezzel együtt mi is látjuk a piaci folyamatokat: a tavasszal nyitó ausztriai szezonális éttermek, kávézók a hazai bérek négy-ötszörösét kínálják. Nem könnyű a helyzetünk…