Minél több ember asztalára kerüljön egészséges melegétel!
Európai mintán alapuló összefogás indult a hazai étkezés minőségének javításáért
Minél több ember jusson legalább napi egyszeri egészséges melegételhez, beleértve az aktívan dolgozókat, a diákokat és a kórházak, valamint az otthonok lakóit is – ezzel a fontos célkitűzéssel és a Magyar Ártalomcsökkentő és Környezeti Betegségekkel Foglalkozó Tudományos Egyesület szakmai támogatásával indította el az Edenred Magyarország Food Program elnevezésű kezdeményezését október 16-án, az Élelmezési Világnapon (World Food Day). Az együttműködés a járvány miatt különösen aktuális, hiszen az emberek 87 százaléka elvárja az éttermektől, hogy egészséges ételek szerepeljenek a kínálatukban, négyötödük egészségügyi okok, míg kisebb részük az állatvédelem, valamint a környezetvédelem miatt – áll az Edenred Food Barometer hazai adataiban.
Az orvosok alapította Magyar Ártalomcsökkentő és Környezeti Betegségekkel Foglalkozó Tudományos Egyesület az egyénre és a környezetre kiható sokféle lehetséges ártalom kutatását és csökkentését, valamint az ártalomcsökkentés terén a lakosság segítését, illetve szemléletformálását tűzte ki szakmai céljául. Az Edenred Food Programjában egyrészről fel kívánja hívni az emberek figyelmét a minőségibb táplálkozás fontosságára, másrészt technológiai- és alapanyag javaslatokkal, tudományos élelmezési ajánlásokkal segíti az étkeztetésben résztvevő szolgáltatókat, hogy a kiegyensúlyozott táplálkozás iránti igényt ki tudják elégíteni és minél szélesebb körben elérhetővé tegyék az egészségesebb választás lehetőségét a vásárlóik számára. A 25 éve a hazai juttatási piacon jelen lévő vállalat e szakmai ajánlatcsomagnak a megfelelő eljuttatását biztosítja a hazai vendéglátóhelyek, a fogyasztók és kártya-, illetve utalványfelhasználók számára.
Ma már tudományosan bizonyított, hogy nemcsak az elfogyasztott étel mennyisége, de minősége és összetétele is felelős a többi között azokért a civilizációs népbetegségekért, amelyek a táplálkozással állnak összefüggésben. (Az OECD adatai szerint Magyarország a világ ötödik legelhízottabb országa, a magyar felnőtt lakosság több mint kétharmada túlsúlyos vagy elhízott, a társadalombiztosítás ezen ártalmak kezelésére több, mint 200 milliárd forintot, a GDP 1 százalékát megközelítő összeget fordít.) Az elhízás, a magas vérnyomás és egyéb kardiológiai betegségek rendkívül kockázatosak az egyén és a társadalom számára egyaránt, és a téves, vagy hiányos táplálkozási ismeretekre, illetve az ebből fakadó egészségtelen étkezési szokásokra vezethetők vissza.
E negatív hatás mérséklése, valamint az edukáció fontosságának érdekében az Edenred Magyarország hazánkban is elindította Európa számos országában már bevált és bizonyítottan eredményes Food Programját, amely a vendéglátóhelyeknek, az üzemi étkezdéknek, a dolgozói étkeztetéssel foglalkozó konyháknak, a közétkeztetőknek, valamint a szociális- és egészségügyi szférában működő konyháknak fogalmaz meg tudományos alapon ajánlásokat a főzés technológiájára, illetve a felhasznált alapanyagokra vonatkozóan. A szakmai munkát Dr. Toldy-Schedel Emil, az Egyesület elnöke, a Szent Ferenc Kórház főigazgatója vezeti.
„A hazai népegészségügyi statisztikák alapján látható, hogy a legtöbb megbetegedést és a legnagyobb arányú halálozást Magyarországon a szív- és érrendszeri, valamint a daganatos eredetű betegségek okozzák. Ezek kialakulásában nagy szerepe van a környezeti eredetű és a civilizációs ártalmaknak. Az Egyesület létrehozásával célunk, hogy felhívjuk a figyelmet ezek kockázatára és lehetőség szerint alternatívákat, megoldásokat kínáljunk közvetlenül a lakosság és a feléjük szolgáltató cégek számára egyaránt. A Food Programban történő részvételünkkel sok népbetegség megelőzéséhez járulunk legalább részben hozzá” – hangsúlyozta a főigazgató.
Felmérések szerint a magyar lakosság jelentős része még mindig nem elég tudatos a táplálkozási szokásait illetően: a GFK Hungária adatai szerint a magyarok 71 százaléka többnyire rendszeresen étkezik, ám még mindig a lakosság harmada állítja azt, hogy étkezésére a rendszertelenség jellemző. A legfontosabb étkezésnek a reggelit és az ebédet tekintették a megkérdezettek, éppen ezért előbbit a magyarok csaknem háromnegyede semmiképp nem hagyná ki a napi rutinból, míg napi rendszerességgel ebédelni a 80 százalékuk szokott.
A járvány alatt a magyar éttermek mindössze 19,5 százaléka kezdett egészségesebb ételek árusításába, a pandémiát követően azonban a vendéglátóhelyek csaknem harmadában kerültek egészségesebb fogások az étlapokra. Ám ezzel együtt is azok az éttermek vannak a legtöbben, amelyek nem változtattak a kínálatukon – derül ki az Edenred Food Barometer hazai adataiból.
„Tradicionálisan melegétel-utalványokkal foglalkozó társaságként hiszünk abban, hogy össztársadalmi érdek, hogy az emberek tudatosabban és egészségesebben éljenek. A naponta legalább egyszeri melegétkezés fontosságára a WHO már évtizedekkel ezelőtt felhívta a figyelmet, az Edenred pedig küldetésének tekinti, hogy ehhez hozzásegítse az embereket. Az Edenred Food Programja azt a célt tűzte ki maga elé, hogy a világ minél több országában segítsen csökkenteni a helytelen étkezés okozta ártalmakat, ezt a kezdeményezést indítjuk el most Magyarországon is. Az Egyesületben elkötelezett partnert találtunk a küldetésünkhöz” – mondta Szendrő Tamás, az Edenred Magyarország ügyvezető igazgatója.
Az Edenredről
Az Edenred a világ egyik vezető digitális platformja, amely különböző szolgáltatásokat és fizetési megoldásokat kínál – a cég termékeit és szolgáltatásait munkavállalók milliói használják nap mint nap. Az Edenred szolgáltatásai egyedi hálózatot alkotnak több mint 50 millió munkavállaló, 850 000 munkáltató és 2 millió kereskedelmi partner számára, a világ 46 országában.
Az Edenred speciális célra létrehozott tranzakciós megoldást kínál, amelyet étel (például a juttastásként biztosított étkezési szolgáltatás), közlekedés (például különféle üzemanyag és energia díjak, karbantartási költségek, útiköltségek, parkolási díjak és az ingázás közben felmerülő költségek), munkavállalói ösztönzők (például ajándékkártyák, egyéb, a munkavállalók jutalmazására létrehozott megoldások), és a munkavégzéssel kapcsolatban felmerülő költségek (például virtuállis kártyák) kifizetésére lehet felhasználni.
A cégcsoport célkitűzésével (Enrich connections. For good) összhangban, ezek a megoldások a használói jólétéhez, vásárló erejük növeléséhez járulnak hozzá, munkaadókként vonzóbbá teszik a vállalatokat, növelik azok hatékonyságát, miközben tovább élénkítik a munkaerőpiacot és a helyi gazdaságot. Ezek a megoldások egészségesebb ételekhez, még környezetkímélőbb termékekhez, jobb közlekedési lehetőségekhez juttatják hozzá a munkavállalókat.
Az Edenred 10 000 embert foglalkoztat világszerte és az a célja az, hogy a munka világának szereplőit egy olyan közös ökoszisztémán belül kösse össze egymással, amely napról napra biztonságosabb, hatékonyabb és egyre felelősségteljesebb módon működik.
A cégcsoport forgalma 2020-ban – globális technológiai infrastruktúrájának köszönhetően – közel 30 milliárd euró volt, amely elsősorban az Edenred mobil applikációin, online platformjain és kártyás fizetési megoldásain megvalósuló kibocsátásból származott.
Az Edenred szerepel a Párizsi Értéktőzsdén, továbbá a következő indexeken jegyzik: CAC Next 20, CAC Large 60, Euronext 100, FTSE4Good and MSCI Europe.
Magyarországon több ezer munkáltató és több százezer munkavállaló ismeri és használja naponta a cég termékeit és megoldásait. A vállalat szolgáltatásai a hazai piacon is kiszolgálják a munkavállalói juttatások, eladás- és vásárlásösztönző megoldások, szociális juttatások területein felmerülő igényeket a legmodernebb Mastercard kártyás megoldásokon és hagyományos papír alapú utalványokon keresztül.